Ležáky z pražského trhu stále mizí, více než třetina zůstává v ceníku jediného developera

Rekordní poptávka po novém bydlení v hlavním městě společně s nedostatkem nových projektů vede k tomu, že lidé kupují i jindy neprodejné byty. Každý měsíc zmizí z nabídky developerů desítky takzvaných ležáků, tedy bytů, které se neprodaly ani po jejich kolaudaci. Zatímco na konci prvního čtvrtletí developerský lídr EKOSPOL na pražském trhu evidoval celkem 973 ležáků, o tři měsíce později na konci června už jich bylo jen 707. Na konci třetího čtvrtletí jich v nabídkách pražských developerů zbývá „jen“ 469. Více než třetinu (37,7 procenta) přitom klientům nabízí jediná firma – lídr ležákového trhu Central Group. Některé byty má v nabídce i dlouhé měsíce po dokončení. 

Nové byty v Praze mizí po stovkách. Developeři do nabídky jen od července do září zařadili zhruba tisícovku nových bytů, zatímco klientům jich prodali 1447. Stejný trend byl i v předchozích měsících. Za dvanáct měsíců se tak nabídka developerů ztenčila o ohromných 2300 bytů. Na konci září zůstávalo v cenících developerů jen 4097 dostupných bytů, což je nejméně za celou dobu monitoringu pražského developerského trhu, jehož výsledky EKOSPOL zveřejňuje už takřka deset let. Zoufalí zájemci o nové bydlení, kteří si dlouho nemohou vybrat, proto nakonec volí i dlouhodobě neprodejné ležáky.

„O byty je nyní obrovský zájem, na každý nabízený máme hned několik zájemců a musíme tak vytvářet dokonce pořadníky. Mít v této situaci v nabídce byty dlouhé měsíce po uvedení na trh či dokonce po dokončení stavby projektu, není normální. Ukazuje to na zásadní pochybení při jejich projektování, výstavbě či tvorbě ceny. Za normální situace by byly takové byty neprodejné, nyní svého majitele přece jen najdou. Takovou koupi však za výhodnou v žádném případě nepovažuji a naopak před ní varuji,“ upozorňuje Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva dlouhodobého lídra developerské výstavby v ČR EKOSPOL.

Ten za důvod, proč byty zůstávají v cenících developerů déle, považuje jejich přemrštěnou cenu neodpovídající kvalitě daného projektu. „Prodejci ležáků se snaží zamaskovat zjevné nevýhody bytu, který v ceníku zapadává prachem, různými marketingovými triky. Oblíbené je jeho označení za luxusní, což automaticky evokuje vyšší cenu. Ta je bohužel ve většině případů jediným reálným znakem luxusu daného bytu,“ varuje Korec.

Drtivá většina developerských společností přitom ležáky ve své nabídce nemá, byty se jim daří prodávat bez problémů. Ze 148 sledovaných developerů aktivních na pražském trhu neprodejné byty na konci třetího čtvrtletí nabízelo jen 29 společností. S výjimkou Central Group však šlo o jednotky či maximálně pár desítek ležáků.
 
„Nedávná ekonomická krize developerský trh výrazně pročistila od nepoctivých prodejců. Proto je smutné, že marketingové triky používá i firma, která se na základě vlastních zkreslených statistik prohlašuje za největší na trhu. Svým jednáním poškozuje nejen konkurenci, ale hlavně své klienty,“ podotýká Korec, jehož rodinná firma v příštím roce oslaví čtvrt století úspěšného působení na trhu. Před některými spornými kroky, které vrhají špatné světlo na celý development, před nedávnem varoval dokonce i senátor Václav Láska.