74 % českých čtenářů eshopy nezlákaly. Preferují papírovou knihu a knihkupectví, říká průzkum

Češi jsou národem čtenářů, k jejich nejoblíbenějším knižním žánrům patří beletrie a romány, detektivky, thrillery nebo fantasy. Ačkoliv má 73 % nějakou oblíbenou knihu, kterou si klidně přečtou vícekrát, upřednostňují nově vydané knihy s novými příběhy. Před čtením z displeje stále vede klasická papírová kniha, pro kterou si čeští čtenáři rádi dojdou osobně do knihkupectví. Do něj chodí 69 % Čechů i „jen tak“, krátí si tak čas nebo získávají přehled o nových knižních titulech. Většina Čechů také plánuje darovat knihu jako vánoční dárek svým blízkým, vyplývá to z průzkumu knihkupectví Luxor, který zpracovala agentura Rondo Data.

Kniha neztrácí své kouzlo. 80 % Čechů upřednostňuje klasickou knihu před čtením z obrazovky

Četba je u Čechů oblíbená. Na základě výzkumu agentury Rondo Data čte většina populace ráda (77 %) a to nejčastěji beletrii a romány (20 %), detektivky a thrillery (19 %) a fantasy knihy (17 %). K nejméně čteným žánrům patří humorné knihy (5 %), cestopisy (3 %) a biografie (2 %). Většina českých čtenářů preferuje nově vydané knihy s novými příběhy (61 %) před knižními „klasikami“, které jsou staré i desítky let (39 %). Navzdory tomu má ale 73 % z nich nějakou oblíbenou knížku, kterou si klidně přečtou vícekrát. Ani ve světě moderních technologií neztrácí kniha své kouzlo, před četbou z obrazovky by si jí vybralo 80 % respondentů, kteří čtou knihy. Co se týče místa, nejčastěji čtou doma (75 %), v hromadné dopravě (10 %), v práci (6 %) a venku v parku či na zahradě (5 %). Pouze 10 % Čechů knihy nečte.   

Raději knihkupectví, než eshop

V nákupu knih upřednostňují Češi kamenné prodejny. Více než třetina nakupuje knihy online málo kdy (30,97 %), další jen výjimečně (21,86 %) nebo nikdy (21,65 %). Těch, který nákup knih online většinou upřednostní před osobní návštěvou prodejny, je necelých 26 %. V kamenných obchodech se jim lépe vybírá ten správný dárek (53 %), nebo jdou nakoupit jiné zboží a v knihkupectví se staví cestou, čímž ušetří poštovné (26 %). Dále je na nákupu knih přes eshop odrazuje obava, že objednávka nedorazí včas (11 %), nebo dorazí poškozená (10 %). Knihkupectví je také pro mnoho Čechů místem, kam chodí „jen tak“ (69 %). Většina z nich se tam jde podívat, co mají nového v nabídce (47,39 %), další si tak krátí čas, když na někoho čekají apod. (22,08 %). Cíleně pro nějaké zboží jde do knihkupectví třetina respondentů.

Darovat knihu k Vánocům plánuje 77 % Čechů

Knihy kupují Češi běžně častěji sobě (61 %), než druhým jako dárek (39 %). S blížícím se obdobím Vánoc ale plánuje svým blízkým koupit nějakou knihu 77 % z nich, většina jí ještě nemá vybranou (48,30 %), menší část už má v nákupu jasno (28,44 %).

Průzkum na vzorku 2 500 respondentů ve věku 14-65 let realizovala společnost Rondo Data, která se zaměřuje na průzkumy veřejného mínění a výzkumy trhu.