Testy 5. a 9. tříd přinesou nové typy úloh, startují 13. května

Druhý ročník generálky testování žáků 5. a 9. tříd a odpovídajících ročníků nižších gymnázií přinese nové typy úloh, upravené podmínky pro děti s handicapem a možnost zkusit si kromě povinné angličtiny i jiné cizí jazyky. Testování se oproti loňsku protáhne na čtyři týdny, začíná se 13. května. Novinářům to dnes řekli zástupci České školní inspekce, která testování připravuje. Účast škol v pokusném testování je povinná, příští rok už by se mělo testovat naostro. 

Zatímco v minulém roce byly v testech úlohy, v nichž mohli školáci vybrat jednu nebo více správných odpovědí, případně úlohy s doplněním krátkého textu, nově budou v testech třeba úkoly na přiřazování obrázků nebo textu k zadaným výrazům. Testy se dělají elektronicky, proto se testy rozšíří i o klikací mapy, v nichž budou muset žáci určit požadované části. Testy také budou obsahovat audio nebo video ukázky. 

"Já jsem přesvědčen, že ty výkyvy budou minimální," reagoval Petr Suchomel z inspekce na dotaz ČTK, zda změny v testech neovlivní výsledky v porovnání s loňskem. Podle něj je prý možné, že v češtině a matematice budou výsledky mírně lepší, protože školy už k testům přihlížejí při výuce. U cizích jazyků prý naopak mohou mít žáci problém, že i instrukce k úlohám budou v daném jazyce. Takto to však funguje i například při mezinárodních jazykových zkouškách. 
    
Nově také testy zohlední děti se specifickými vzdělávacími potřebami. "Může se tak dít například prodloužením času na realizaci, zařazením přestávky v realizaci testu nebo zcela odlišným složením úloh," uvedla inspekce s tím, že ani tak nejsou pro tuto skupinu žáků testy povinné a záleží jen na rozhodnutí ředitele školy. 
    
Testy se skládají z češtiny, matematiky a angličtiny, volitelně si ale žáci mohou složit i test z němčiny či francouzštiny. V případě, že bude mít škola dostatek sluchátek, nebudou muset kantoři pouštět poslechové úlohy všem dětem naráz, ale školáci si tyto úlohy budou moci poslechnout kdykoliv v průběhu testu. 
    
Školy mohou testování pořádat od 13. května do 7. června, inspekce termín prodloužila ze tří na čtyři týdny, aby "bylo možné ještě lépe reagovat na další provozní záležitosti spojené s koncem školního roku". Ještě v březnu se bude na 40 školách konat ověřování testových otázek a fungování celého systému. Loni totiž v prvních dnech testování počítačový systém padal a zpožďoval se. 
    
Nejdříve v září by pak mělo být hotovo takzvané domácí testování, při němž si budou moci žáci zkoušet testy z rozsáhlé databáze přímo na svém domácím počítači. 
    
Testy mají ověřovat minimální úroveň požadovaných znalostí, měl by je zvládnout i čtyřkař. V minulém roce se do testování zapojilo přes 161.000 žáků z 3658 základních škol a nižších gymnázií. V angličtině a matematice uspěla většina škol na 41 až 60 procent, v češtině pak na 61 až 80 procent. Tříletý projekt včetně elektronické systému a vývoje úloh vyjde na 300 milionů korun, samotné testování pak stojí 92 milionů. Generálka si vyžádá náklady ve výši tří až čtyř milionů korun. Peníze jdou z EU. 
 
zdroj: ČTK