Zákaz vjezdu kamionů do Prahy Středočeský kraj odmítá
Středočeský kraj nechce, aby Praha zakázala vjezd kamionům do metropole, dokud nebude dokončen obchvat. Podle hejtmanství to výrazně ovlivní a zhorší dopravní situaci v kraji. Hejtman David Rath (ČSSD) kvůli tomu dnes poslal dopis premiérovi Petru Nečasovi (ODS) a ministrovi dopravy Pavlu Dobešovi (VV), v němž je žádá o urychlené dobudování pražského obchvatu. Rath to dnes řekl novinářům.
"Neexistence silničního okruhu na severu a východě Prahy spolu s tímto rozhodnutím Prahy bude znamenat doslova katastrofu pro desítky středočeských měst a obcí v této oblasti," uvedl Rath. Silniční síť na severu a východě od metropole navíc podle něj není koncipována pro nákladní dopravu.
Například v Kralupech nad Vltavou, kde se kromě Prahy nachází nejbližší most pro přejezd řeky, jsou problémy s nadměrnou automobilovou dopravou již nyní. "V situaci, kdyby nákladní doprava nemohla projíždět Prahou, tak by to znamenalo totální kolaps. Jde doslova o ohrožení životů a majetku lidí," prohlásil Rath.
Kraj proto podporuje výstavbu severní varianty okruhu, která má spojit ruzyňské letiště s teplickou a hradeckou dálnicí a dále vést jako obchvat Říčan až k dálnici D1. Rath kvůli tomu kritizoval vedení Prahy, které prý naopak prosazuje, aby trasa vedla přes Suchdol. "Žádáme premiéra a ministra dopravy, aby jednak nespolupracovali s Prahou na tomto poměrně neférovém a nehorázném aktu do značné míry násilí vůči občanům Středočeského kraje a naopak, aby jako zásadní prioritu pro celou Českou republiku stanovili dokončení obchvatu kolem Prahy, a to na sever i na východ," uvedl Rath.
Podle Ratha se zákazem průjezdu nákladní dopravy Prahou dosud nepočítala žádná koncepce a metropole prý navíc podle něj investuje desítky miliard korun, aby se průjezd Prahou zlepšil. "Mě by teda zajímalo, proč Praha staví tunel Blanka za desítky miliard, když chce vzápětí nákladní dopravě tímto tunelem projíždět," poznamenal Rath.
O zákazu vjezdu kamionů na celé území metropole minulý týden rozhodli pražští zastupitelé. O záměru však město ještě musí jednat s příslušnými úřady. Omezení by mělo pomoci třeba lidem ze Spořilova, kteří si na kamionovou dopravu stěžují. Kdy přesně začnou omezení platit a v jakém rozsahu, zatím není jasné.
Odvést dopravu z centra metropole by v budoucnu měla silniční síť tvořená Městským okruhem a vnějším Pražským okruhem, které má propojit sedm radiál. V provozu je nyní zhruba polovina z celkové délky obou okruhů a všech radiál.
zdroj: ČTK