Při stavbě pražského okruhu se utratily miliardy navíc

Při stavbě dálničního okruhu Prahy se utratily miliardy korun navíc kvůli změnám při realizaci staveb, nárůstu ceny kvůli vícepracem nebo výkupu pozemků pro křížení okruhu s dálnicí D1. Uvedl to v závěrech kontroly financování této stavby Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Kvůli podezření ze spáchání trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby proto úřad podal trestní oznámení.

Podle NKÚ porušilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozpočtovou kázeň u devíti veřejných zakázek. V letech 2005 až 2011 použilo ŘSD celkem 5,7 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, uvedl úřad. Podal proto také oznámení Finančnímu úřadu pro Prahu 1.

"K šetření NKÚ se nebudeme vyjadřovat, zatím jeho výsledky oficiálně nemáme," uvedla Nina Ledvinová z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic. "Ředitelství silnic a dálnic jako příspěvková organizace resortu musí být více spjata s ministerstvem dopravy," reagoval v České televizi první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. "Již zavedeným opatřením je povinnost investora vyžádat si souhlas ministerstva při změnách, které by vedly k nárůstu ceny o deset procent. Úřad zároveň nutí investory, aby chápali vícepráce jako něco špatného. Stavět se má to, co se vysoutěžilo, dodal Hampl. Podle mluvčího rezortu Martina Nováka ministerstvo vyvodí ze zprávy NKÚ důsledky, aby se podobná pochybení již neopakovala.
 
Nynější kontrola zjistila, že některé nedostatky zjištěné předchozí prověrkou přípravy a výstavby silničního okruhu v roce 2004 přetrvávají. NKÚ v této souvislosti jmenoval nedostatečnou koordinaci mezi státními a územními orgány, posouvání termínů výstavby a růst nákladů kvůli změnám vyvolaným často účastníky územních řízení a nedostatky v posuzování variant chystané severozápadní části silničního okruhu.
 
Náklady na výstavbu podle závěru kontroly zvyšovaly mimo jiné dodatečné práce požadované samosprávou nebo zájmovými skupinami. "ŘSD na své náklady realizovalo i práce, kterými zhodnotilo majetek jiných osob. V jednom případě představovaly náklady na realizaci požadavků nad rámec schválené dokumentace částku vyšší než 1,2 miliardy korun," uvedl NKÚ.
 
O kvalitě přípravy staveb podle úřadu svědčí stavba, kde byly realizovány vícepráce v ceně více než čtyři miliardy korun, což činilo 90 procent smluvní ceny s dodavatelem. Smluvní cena stavby přitom nebyla změněna, i když ŘSD do doby kontroly uhradilo dodavateli o 659 milionů korun více, než byla smluvní cena bez rezervy.
 
NKÚ jako případ plýtvání zmínil také řešení mimoúrovňové křižovatky pro křížení okruhu s dálnicí D1. "ŘSD nejdříve vybralo řešení bez posouzení možných variant, a poté toto řešení změnilo. Výsledkem bylo rozhodnutí o demolici čerpací stanice umístěné v místě křížení," uvedl úřad. ŘSD přitom za pozemky benzinky zaplatilo 300 milionů korun, tedy 30.867 Kč za metr čtvereční.
 
Podle podkladů ministerstva dopravy z roku 2001 měla být výstavba silničního okruhu Prahy dokončena do roku 2008 s náklady 48,23 miliardy korun. "V době kontroly bylo z celkové délky 83 km zprovozněno 41 km v úsecích Satalice - Běchovice a D1 - Ruzyně, vynaloženo bylo již 34,818 miliardy Kč. Termín dokončení není závazně stanoven," uvedl NKÚ. ŘSD předpokládá dokončení kolem roku 2020 a celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard Kč.
 
Kontrola byla prováděna od června 2011 do letošního ledna.
 
zdroj: ČTK